Υπερκόπωση, συμπτώματα και πως θα την αντιμετωπίσετε

Photo of author
Written By Vicky Drivelou

Όλοι θέλουμε να κάνουμε σπουδαία δουλειά.

Αυτό το αίσθημα της ολοκλήρωσης μας ωθεί να πετύχουμε τους στόχους μας και να κάνουμε μεγάλα όνειρα. Μερικές φορές, όμως, αυτό γίνεται υπερβολικό.

Ο αγώνας για την επίτευξη των στόχων μας και η υπερκόπωση του εαυτού μας θολώνουν μαζί. Η εργασιακή κουλτούρα στην οποία νομίζαμε ότι ευδοκιμούσαμε αρχίζει να στρέφεται εναντίον μας.

Η προσωπική μας ζωή εξαφανίζεται και η ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής είναι σοβαρά άνιση.

Δεν υπάρχουν προειδοποιητικά σημάδια;

Στην πραγματικότητα, τα συμπτώματα της υπερκόπωσης εμφανίζονται στη δουλειά μας και στην προσωπική μας ζωή. Όταν η συνολική ευεξία παραπαίει εξαιτίας του εργασιακού μας προγράμματος, ήρθε η ώρα να μάθουμε πώς να αναλάβουμε δράση.

Μπορείτε να επαναφέρετε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και να μάθετε να μην ακολουθείτε τα ίδια μοτίβα στο μέλλον.

Τι σημαίνει να είσαι καταπονημένος

Η υπερκόπωση δεν συμβαίνει μόνο σε περιβάλλοντα εργασίας με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Μπορεί να συμβεί οπουδήποτε.

Ένας υπεραπασχολημένος εργαζόμενος αισθάνεται ότι οι ώρες εργασίας του είναι πολύ μεγάλες. Συνήθως δεν είναι μόνο για μία ή δύο ημέρες.

Κάποιος που είναι καταπονημένος αισθάνεται ότι εργάζεται σκληρά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από αυτό που μπορεί να αντέξει. Εργάζονται πέρα από τις δυνατότητές τους και πέρα από τις συνήθεις ώρες της εργάσιμης ημέρας.

Οι εργαζόμενοι συχνά αισθάνονται ότι δεν μπορούν να κάνουν διάλειμμα επειδή έχουν τόσα πολλά να κάνουν. Όταν τελικά πηγαίνουν στο σπίτι ή αποσυνδέονται, φέρνουν μαζί τους το εργασιακό τους άγχος.

Τα μέλη της ομάδας μπορεί να αισθάνονται υπερβολικά καταπονημένα εξαιτίας της δυναμικής της ομάδας, της εταιρικής κουλτούρας ή παραγόντων που φαίνονται εκτός του ελέγχου τους.

Άλλες φορές, οι άνθρωποι μπορεί να μεταφέρουν το αίσθημα της υπερκόπωσης στους εαυτούς τους, θεωρώντας ότι ο μόνος τρόπος για να επιτύχουν τους στόχους τους είναι να εργάζονται περισσότερες ώρες με ελάχιστο χρόνο ανάπαυσης.

Μπορεί να πιστεύουν ότι το να πιέζονται τόσο πολύ μόνο τους βλάπτει. Αυτό είναι επίσης συχνά αναληθές.

Ένα καλό παράδειγμα αυτού είναι οι επιχειρηματίες. Οι επιχειρηματίες συχνά πιστεύουν ότι πρέπει να πιέζονται και να εργάζονται όσο τους επιτρέπει το σώμα τους, ώστε να πετύχει η επιχείρησή τους και έτσι συχνά καταλήγουν να καίγονται.

Τι προκαλεί την υπερκόπωση

Η υπερκόπωση έχει διάφορες αιτίες που μπορεί να μην τις αντιλαμβανόμαστε καν. Ίσως νομίζετε ότι είναι απλώς μέρος της δουλειάς σας να κάνετε αυτές τις εργασίες, αλλά συμβάλλουν στα συμπτώματα της υπερκόπωσης.

Ακολουθούν τέσσερις αιτίες που πρέπει να επανεξετάσετε:

1. Κάνοντας εργασίες για την πραγματική σας εργασία

Όλοι μας έχουμε εργασίες παρακολούθησης που απαιτούνται για να ολοκληρώσουμε τα έργα μας. Αλλά όταν το μόνο που κάνουμε είναι να κυνηγάμε εργασίες που απομακρύνουν από την πραγματική μας εργασία, αυτό συμβάλλει στην υπερκόπωση.

Ο έλεγχος των ενημερώσεων, η αναζήτηση εγγράφων ή η συντήρηση του εξοπλισμού μας αποσπά την προσοχή. Στη συνέχεια, αφιερώνουμε λιγότερο χρόνο στην πραγματική μας λίστα εργασιών λόγω των άλλων δευτερευουσών εργασιών μας, και αυτό μας κάνει να αισθανόμαστε ότι δεν υπάρχει αρκετός χρόνος μέσα στην ημέρα για να τα τελειώσουμε όλα.

2. Να είστε πάντα σε εγρήγορση

Ξέρετε ότι δουλεύετε πάρα πολύ όταν τα Σαββατοκύριακα και τα ρεπό σας εξαφανίζονται. Το να νιώθουμε ότι πρέπει να δουλεύουμε συνέχεια και να είμαστε πάντα διαθέσιμοι θα οδηγήσει σε επαγγελματική εξουθένωση.

Απαντάτε σε κάθε ειδοποίηση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που λαμβάνετε; Πόσο συχνά λέτε ναι σε επιπλέον έργα που θα μπορούσαν να περιμένουν μέχρι τη Δευτέρα; Ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τη δουλειά μας όταν είμαστε τεχνικά εκτός ωραρίου συμβάλλει στο αίσθημα της υπερκόπωσης.

3. Δυσκολίες συνεργασίας

Η ομαδική εργασία θα πρέπει να κάνει την εργασία πιο αποτελεσματική. Όμως, τα μέλη της ομάδας με τα οποία είναι δύσκολο να συνεργαστείτε λόγω κακών δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας συχνά σας κάνουν να εργάζεστε πιο σκληρά.

Πρέπει είτε να κάνετε περισσότερο από το μερίδιο του ενός ατόμου στη δουλειά για να διασφαλίσετε ότι θα ολοκληρώσετε τα πάντα είτε, αν δεν σας έχουν δώσει τις σωστές πληροφορίες, πρέπει να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο σε συγκεκριμένες εργασίες.

4. Έχοντας ασαφείς στόχους και αρμοδιότητες

Η κατανόηση του ρόλου σας και των προσδοκιών του θα σας βοηθήσει να καθοδηγήσετε τη ροή της εργασίας σας. Όταν δεν έχετε ξεκάθαρη ιδέα για το τι υπάρχει στη λίστα των εργασιών σας, αυτό δημιουργεί σύγχυση, κάνοντάς σας να εργάζεστε πιο σκληρά και όχι πιο έξυπνα.

Οι ομάδες με κακή ηγεσία δεν σας δίνουν σαφή ιδέα για το τι πρέπει να ιεραρχήσετε, οι προθεσμίες είναι ασαφείς, κανείς δεν ξέρει ποιος πρέπει να αναλάβει την πρωτοβουλία και εσείς υπερβάλλετε εαυτόν για να βρείτε σαφήνεια.

Βρείτε κάποιον που θα σας δείξει πώς να χαράξετε μια πιο ξεκάθαρη πορεία προς τα εμπρός.

Συμπτώματα υπερκόπωσης

Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ορισμένα από τα συμπτώματα όταν υπερβάλλουμε και βιώνουμε την επαγγελματική εξουθένωση. Εισχωρούν στην προσωπική μας ζωή και μπορεί να μην αναγνωρίζουμε καν ότι είναι αποτέλεσμα της υπερβολικής δουλειάς.

Η υπερκόπωση μπορεί να σας αρρωστήσει με τον τρόπο που η επαγγελματική εξουθένωση μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας και υπάρχουν αρκετά σωματικά συμπτώματα της υπερκόπωσης.

Ακολουθούν επτά κοινά συμπτώματα της υπερκόπωσης:

  1. Διαταραχές του ύπνου, όπως αϋπνία ή γενικά κακές συνήθειες ύπνου
  2. Αίσθημα διάσπασης της προσοχής σε κάθε εργασία
  3. Αποδυναμωμένο ανοσοποιητικό σύστημα
    Έλλειψη ενέργειας για απλές εργασίες
  4. Αδιαφορία για τη σημασία του ύπνου
  5. Εναλλαγές της διάθεσης με αρνητική αυτο-ομιλία
  6. Δυσκολίες εξισορρόπησης της κοινωνικής και επαγγελματικής ζωής

Συνέπειες της υπερκόπωσης

Η εμπειρία της επαγγελματικής εξουθένωσης μετά από υπερκόπωση μπορεί να μας αφήσει να νιώθουμε άδειοι. Αν αισθάνεστε κάποια από αυτές τις συνέπειες, ψυχολογικές ή σωματικές, αφιερώστε χρόνο για να σκεφτείτε το εργασιακό σας περιβάλλον:

  • Υψηλότερα επίπεδα άγχους
  • Συναισθηματική εξάντληση
  • Κακή ψυχική υγεία
  • Θέματα υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις και αυξημένη αρτηριακή πίεση
  • Χαμηλότερη ποιότητα της παραγόμενης εργασίας

4 συμβουλές για να αντιμετωπίσετε την υπερκόπωση

Το να πέφτουμε στη συνήθεια της υπερκόπωσης φαίνεται εύκολο να μπούμε και δύσκολο να βγούμε από αυτήν. Μπορούμε όμως να αλλάξουμε τη ζωή μας και να χρησιμοποιήσουμε την εξουσία μας για να θέσουμε όρια.

Οι εργοδότες μας δεν μπορούν να μας απολύσουν επειδή αρνούμαστε να κάνουμε περισσότερα από όσα προβλέπει η περιγραφή της εργασίας μας.

Η Εσωτερική Εργασία είναι η διαδικασία του να κοιτάμε προς τα μέσα για να βελτιώσουμε τον εαυτό μας και σε αντάλλαγμα, βελτιώνει τους γύρω μας. Η επιστήμη πίσω από την Εσωτερική Εργασία μας λέει ότι βάζοντας τον εαυτό μας πρώτα, μπορούμε στην πραγματικότητα να μεταμορφώσουμε τον εξωτερικό κόσμο γύρω μας.

Μπορεί να μην συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά η συνεχής προσπάθεια για τη δημιουργία ενός πιο ευτυχισμένου και υγιούς τρόπου ζωής θα ωφελήσει μόνο το μέλλον σας.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να καταπολεμήσετε την υπερκόπωση:

1. Μάθετε πώς να λέτε όχι σε συγκεκριμένες εργασίες

Ακούστε τον εαυτό σας αν αισθάνεστε ότι φτάνετε στο σημείο που σας σπάζει. Οι περισσότερες δουλειές μπορούν να περιμένουν μέχρι αύριο, αν αυτό σημαίνει ότι θα βελτιώσετε την υγεία σας.

2. Αναθέστε καθήκοντα σε άλλους και ξεκινήστε περισσότερη ομαδική εργασία

Δεν χρειάζεται να απαλλαγείτε εντελώς από τις εργασίες, αλλά η εκφόρτωση των καθηκόντων μπορεί να σας βοηθήσει να μείνετε συγκεντρωμένοι σε πιο σημαντικά πράγματα.

Μερικές φορές κάποιος άλλος έχει την ικανότητα. Μπορεί να θέλουν την ευκαιρία.

Όταν ανακατανέμετε το φόρτο εργασίας, δημιουργείται μια ευκαιρία μάθησης για τα άλλα μέλη της ομάδας να ακονίσουν τις δεξιότητές τους.

3. Πάρτε ρεπό όταν το χρειάζεστε.

Μη συμβιβάζεστε μόνο με τα Σαββατοκύριακά σας, αν χρειάζεστε λίγο περισσότερο χρόνο για να επαναφορτιστείτε. Εξασκηθείτε στην αυτοφροντίδα, συνδεθείτε με φίλους και ξεκουράστε το σώμα σας με τις ημέρες των διακοπών σας.

4. Ασχοληθείτε με χόμπι που είναι διαφορετικά από τη δουλειά σας

Βοηθάει να κάνετε τον εγκέφαλό σας να σκέφτεται διαφορετικά και να αποσπάσετε το μυαλό σας από τη δουλειά σας.

Το επόμενο βήμα σας: Πώς να μιλήσετε στον εργοδότη σας γι’ αυτό

Δεν σας αξίζει μια δουλειά που σας αποστραγγίζει τη ζωή. Προσπαθήστε για μια δουλειά που σας δίνει την αίσθηση του σκοπού και σας κάνει να αισθάνεστε καλά για τη συνεισφορά σας.

Αν αισθάνεστε υπερβολικά καταπονημένοι σε σημείο που δεν ξέρετε τι άλλο να κάνετε, το επόμενο βήμα σας είναι να μιλήσετε στον εργοδότη σας. Το να του πείτε πώς αισθάνεστε κάνει τη διαφορά. Τους διαφωτίζει για το πώς τα καταφέρνουν τα μέλη της ομάδας τους και μπορούν να θεσπίσουν αλλαγές.

Ακολουθούν τρεις τελικές συμβουλές για να σας βοηθήσουν να μιλήσετε στον εργοδότη σας για την υπερκόπωση:

1. Επανεξετάστε τους ρόλους και τις αρμοδιότητές σας

Σκεφτείτε την τυπική εβδομάδα εργασίας σας. Εργάζεστε τακτικά πολλές ώρες; Πόση δουλειά κάνετε σε σύγκριση με άλλους που μοιράζονται τον ίδιο ρόλο;

Δείχνοντάς τους όλα όσα κάνετε και συζητώντας την πρόσφατη εργασιακή σας απόδοση θα σας βοηθήσουν να μεταδώσετε ότι είστε καταπονημένοι. Ίσως η εταιρεία σας χρειάζεται να προσλάβει κάποιον νέο για να αναλάβει κάποιες από αυτές τις αρμοδιότητες, επειδή ολόκληρη η ομάδα σας είναι πολύ πιεσμένη.

2. Να είστε συμπονετικοί, αλλά σταθεροί

Γνωρίζετε ότι χρειάζεται σκληρή δουλειά για να προχωρήσει η εταιρεία σας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η υπερκόπωση πρέπει να είναι φυσιολογική.

Εξηγήστε ότι καταλαβαίνετε πως συγκεκριμένες εργασίες απαιτούν πολλή προσπάθεια και χρόνο, αλλά αυτό σας εξαντλεί. Είναι δυνατόν να είστε αφοσιωμένοι στη δουλειά σας και ταυτόχρονα να χρειάζεστε χρόνο μακριά από αυτήν.

3. Σκεφτείτε κάποιες λύσεις

Αν έχετε ήδη κάποιες λύσεις στο μυαλό σας, τότε αυτό είναι υπέροχο. Εξηγήστε τις λύσεις σας στον εργοδότη σας αφού τις έχετε σκεφτεί διεξοδικά. Επιλογές όπως η παράταση των προθεσμιών, ο καθορισμός ορίων για τις ώρες εργασίας σας και η τροποποίηση της λίστας προτεραιοτήτων σας θα σας βοηθήσουν.

Η σίγαση των ειδοποιήσεων μετά τη λήξη της εργάσιμης ημέρας και η απενεργοποίηση των ειδοποιήσεων για το ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου θα κάνουν μεγάλη διαφορά και θα σας αποτρέψουν από το να εργάζεστε υπερωρίες.

Δεν αισθάνονται όλοι άνετα να επικοινωνούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, αλλά αυτό δεν πειράζει. Μόλις εντοπίσετε ότι είστε καταπονημένοι, τα συμπτώματα μπορούν να αντιμετωπιστούν.